Els esportistes Pau Gasol i Teresa Perales i el cardiòleg Valentí Fuster, compartiran escenari en la cerimònia dels Premis Fundació Princesa de Girona

L’enginyer aeronàutic José Miguel Bermúdez, l’enginyera química María Escudero, el químic Guillermo Mínguez, l’emprenedora social Arancha Martínez, la cantant Soleá Morente, el violoncel·lista Pablo Ferrández i l’entitat francesa Article 1 rebran els seus guardons el proper 28 de juny.

15/06/2018

Mostra-les totes

Girona, 15 de juny de 2018– El jugador de bàsquet, Pau Gasol, la nedadora paralímpica Teresa Perales i el cardiòleg Valentí Fuster seran els encarregats d’inaugurar la cerimònia de lliurament dels Premis Fundació Princesa de Girona 2018 que, presidida per S. M. els Reis, reunirà durant els dies 28 i 29 de juny al voltant de 500 persones, la majoria joves, a Girona. Tots tres obriran la vetllada del dijous protagonitzant una tertúlia conduïda per la periodista de Ràdio Nacional d’Espanya Pepa Fernández, que presentarà l’acte juntament amb Lucía González, una de les participants del programa «Rescatadors de talent». L’ocupabilitat, la sostenibilitat i la promoció del talent jove seran els fils conductors dels actes organitzats per a la celebració de fi de curs que organitza anualment la Fundació: el lliurament dels Premis FPdGi 2018 es produirà el dijous 28 de juny a l’Espai Mas Marroch – Centre d’Esdeveniments del Celler de Can Roca (Vilablareix), mentre que la trobada de «Rescatadors de talent» tindrà lloc el divendres 29 a les instal·lacions de l’Hotel Camiral de Caldes de Malavella.

La cerimònia de lliurament dels Premis: referents de la societat actual
Pau Gasol, Teresa Perales i Valentí Fuster han estat convidats a encapçalar aquestes jornades pel fet de ser un referent clar per als joves com a exemples de treball i talent al servei de la societat. Tots tres han definit la seva trajectòria vital per la creativitat i la capacitat innovadora en les seves professions, convertint-se així en exponents tangibles d’assoliment de l’excel·lència amb esforç i humilitat en els seus camps respectius.

Pau Gasol, el millor jugador de bàsquet espanyol de tots els temps, és un símbol per a la societat tant pels seus èxits esportius com per la seva tasca social i humanitària; Teresa Perales, nedadora amb un palmarès llegendari de 26 medalles paralímpiques, representa un exemple de superació i valentia pel fet de difondre i millorar l’activitat esportiva entre els discapacitats; i Valentí Fuster, cardiòleg i divulgador, ens honra com a referent mundialment reconegut la visió del qual sobre la promoció de la salut ha estat considerada pel sector internacionalment com el full de ruta que cal seguir per posar fi a la pandèmia de les malalties cardiovasculars.

Juntament amb Pau Gasol, Teresa Perales i Valentí Fuster, la cerimònia de lliurament dels Premis Fundació Princesa de Girona 2018 tindrà també la participació de Sergio Álvarez Leiva, Borja Ibáñez, Miriam Reyes i Auxiliadora Toledano, premiats d’edicions anteriors, en l’habitual diàleg conduït pel periodista i humorista Juan Carlos Ortega. Durant la cerimònia, en la qual es projectaran els videoperfils dels premiats, les veus de les granadines Estrella i Soleá Morente acompanyaran els assistents juntament amb la Jove Orquestra d’Extremadura, dirigida per Andrés Salado, Premi FPdGi Arts i Lletres 2016.

L’acte culminarà amb les paraules d’un dels premiats, en representació de tots els guardonats d’enguany, i amb el discurs de S. M. el Rei.

El programa detallat de l’acte es pot consultar AQUÍ.

Els Premis del 2018: set referents per als joves del segle XXI
Els Premis Fundació Princesa de Girona, dotats amb 10.000 euros i amb la reproducció d’una obra de l’escultor Juan Muñoz, reconeixen la trajectòria de joves d’entre setze i trenta-cinc anys així com la tasca d’una entitat que treballi pels joves, guardó que aquest any s’ha concedit per primera vegada a una organització internacional.

Al llarg del 2018, els jurats respectius han seleccionat els premiats d’enguany. Integrats per experts reconeguts en cada una de les categories així com per antics premiats, els jurats, que s’han reunit en diferents ciutats (Mèrida, Sevilla, Sòria, Santa Cruz de Tenerife i l’Hospitalet de Llobregat), han decidit distingir, en la novena edició dels Premis, la cantant granadina Soleá Morente i el violoncel·lista madrileny Pablo Ferrández (Premis FPdGi Arts i Lletres ex aequo), l’enginyera química de Càceres María Escudero i el químic sevillà Guillermo Mínguez (Premis FPdGi Recerca Científica ex aequo), l’enginyer aeronàutic barceloní José Miguel Bermúdez (Premi FPdGi Empresa), l’emprenedora social madrilenya Arancha Martínez (Premi FPdGi Social) i l’organització francesa Article 1 (Premi FPdGi Entitat Internacional).

Crear universos sonors a partir de noves lectures del repertori universal està reservat a talents únics com el del jove violoncel·lista Pablo Ferrández, Premi FPdGi Arts i Lletresex aequo; idear i desenvolupar un sistema de propulsió revolucionari per a la navegació, utilitzant el vent i les veles rígides com a elements disruptius, pot arribar a canviar el transport marítim com a tal gràcies a visionaris com el jove enginyer aeronàutic José Miguel Bermúdez, Premi FPdGi Empresa; concebre un model d’eficiència solidària que permeti identificar els col·lectius no documentats més vulnerables de la societat demostra la fe en el canvi que guia la jove emprenedora Arancha Martínez, Premi FPdGi Social; avançar amb força pel camí de la transgressió, honrant les arrels però evolucionant lliurement cap a nous estils musicals, està reservat a membres de famílies d’artistes tan respectades com la de la jove cantant Soleá Morente, Premi FPdGi Arts i Lletres ex aequo; liderar projectes d’investigació científica sobre nous materials que ens permetin obtenir energia neta i combustibles sostenibles és el somni convertit en realitat de la jove enginyera química María Escudero, Premi FPdGi Recerca Científica ex aequo; aconseguir finançament europeu per desenvolupar projectes de recerca científica pioners a l’Institut Molecular de València és el que enorgulleix el jove químic Guillermo Mínguez, Premi FPdGi Recerca Científica ex aequo; impulsar un projecte social que transformi la societat lluitant per l’ocupabilitat dels joves, amb independència del seu origen social, és la raó de ser d’Article 1, Premi FPdGi Entitat Internacional. Aquestes són algunes de les aportacions que els joves i l’entitat premiats el 2018 estan fent a la nostra societat.

Programa «Rescatadors de talent»: trobada anual d’un projecte en auge
La cerimònia dels Premis donarà pas, l’endemà, dia 29 de juny, a la celebració anual del segon dels programes centrals de la FPdGi, «Rescatadors de talent», amb el qual l’entitat fa un pas més en el seu compromís amb l’ocupabilitat juvenil apostant per un projecte transformador que té com a factor diferenciador la promoció de la mobilitat laboral entre comunitats autònomes.

El programa s’adreça a joves d’entre vint i trenta anys amb formació superior que es troben en situació d’atur, subocupació o recerca de la primera feina, amb la finalitat de promoure la mobilitat social i la meritocràcia en l’accés al món laboral. Actualment hi ha més de 3.000 joves registrats, que gaudeixen de mentoria professional a càrrec d’alts directius de les 31 empreses participants, formació especialitzada als centres de desenvolupament de les mateixes empreses, una borsa de treball i ajudes a la mobilitat.

La tecnologia calmada d’Amber Case
A aquest esdeveniment hi estan convocats els joves i els mentors implicats en les activitats de desenvolupament professional dels participants. Amber Case, investigadora especialitzada en la interacció entre éssers humans i ordinadors, serà l’encarregada de fer reflexionar l’audiència en aquest segon dia d’actes amb una ponència inaugural que tractarà sobre la tecnologia calmada i sobre com l’augment de poder de la tecnologia en les nostres vides està canviant la forma en què les cultures pensen, actuen i entenen els seus mons. Case és membre del Centre Berkman Klein per a Internet i Societat de la Universitat de Harvard i investigadora visitant al Centre de Mitjans Civils del MIT. El 2008 va fundar CyborgCamp, una «anticonferència» en la qual es discuteix sobre el futur dels humans i els ordinadors.

Diàlegs, tallers i tertúlies: tria el teu itinerari
En els tallers, tertúlies i ponències de la jornada hi intervindran també el director de Sartia i professor de social & digital selling Álex López, el neuròleg i cofundador i CEO de Savana Ignacio Hernández Medrano, el Premi FPdGi Empresa 2016, cofundador de CartoDB i product/tech de zara.com Sergio Álvarez Leiva, l’ambaixadora d’Ashoka Espanya Antonella Broglia, el fundador de The Passion Generation Marcos García, el Premi FPdGi Empresa 2012 i Technology & Strategic Partnerships a Snips Javier Agüera, el global head de KPMG Sustainability Services José Luis Blasco, el Premi FPdGi Social 2013 i director general de l’Associació Educativa Itaca Felipe Campos, el general manager d’Equipo Singular Paco Caro, el talent innovation manager de Ferrovial Joan Clotet, el director de Desenvolupament de Persones a Suez Water Spain José Manuel de Haro, la directora executiva de l’Escola de Mentoria María Luisa de Miguel, la cap d’equip a BBVA Espanya Elena Tomico, el director general de Persones i Recursos d’Enagás Javier Perera i la directora general de la Fundació Tomillo, Mercedes Valcárcel.

El programa detallat de la jornada dedicada a «Rescatadors de talent»i les biografies de tots els ponents es poden consultar AQUÍ.

Perfils dels premiats, ponents i participants

Els nostres premiats 2018:

María Escudero, Premi FPdGi Recerca Científica 2018 ex aequo
«Investiguem per millorar la vida de la gent. Sense ciència no hi ha desenvolupament, no hi ha progrés, no hi ha futur»

De María Escudero, el jurat en destaca el treball en el desenvolupament de catalitzadors electroquímics basats en nanopartícules metàl·liques amb la finalitat de substituir metalls nobles per reduir els costos i augmentar l’eficiència en processos d’obtenció d’energia neta. Es reconeix també l’impacte científic, tecnològic, energètic i social de la seva tasca, que contribuirà a frenar el canvi climàtic.

La Dra. Escudero és enginyera química per la Universitat d’Extremadura i doctora en química per la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). Investiga nous materials que, a partir de reaccions electroquímiques, permetin obtenir energia neta i produir compostos químics i combustibles sostenibles. El seu objectiu principal és dissenyar i optimitzar el lloc actiu de catalitzadors per a reaccions d’interès en dispositius de conversió d’energia com les piles de combustible i els electrolitzadors, per tal de poder proporcionar a la societat un nou sistema energètic basat en una energia neta i no contaminant.

Guillermo Mínguez, Premi FPdGi Recerca Científica 2018 ex aequo
«Cal introduir la ciència en la política per promoure una gestió objectiva basada en el coneixement»

El jurat reconeix Guillermo Mínguez per la seva tasca en el disseny de tamisos moleculars híbrids que permeten sintetitzar materials nanoestructurats a la carta. Així mateix, destaca l’impacte dels seus treballs en MOF (Metallic Organic Frameworks) magnètics, des del seu estudi fonamental fins a la seva aplicació en sensors i en catàlisi. Segons el jurat, els nous materials porosos desenvolupats tindran una gran repercussió en camps com el medi ambient i l’energia.

Llicenciat en química per la Universitat de Sevilla i doctor per la Universitat de Sheffield (Regne Unit),  actualment és investigador Ramón y Cajal a l’Institut de Ciència Molecular de la Universitat de València, on lidera quatre projectes d’investigació. El treball del Dr. Mínguez Espallargas s’orienta al desenvolupament de nous materials porosos conceptualment diferents dels ja existents, amb l’objectiu que siguin capaços d’emmagatzemar molt selectivament alguns gasos i, per tant, que tinguin aplicació en la separació d’aquests. La implementació de propietats magnètiques permet detectar la incorporació d’aquestes molècules de gas i desenvolupar sensors. Aquests avenços poden tenir un impacte revolucionari destacat en àrees com el medi ambient o l’energia.

Pablo Ferrández, Premi FPdGi Arts i Lletres 2018 ex aequo
«El talent per si mateix, sense feina i esforç, no et porta enlloc»

El jurat distingeix el violoncel·lista per la seva brillant trajectòria artística i per la seva capacitat extraordinària de crear universos sonors a partir de noves lectures del repertori universal.

Ferrández va començar a tocar el violoncel amb els seus pares a l’edat de tres anys i als tretze va ingressar a la prestigiosa Escola Superior de Música Reina Sofia, de la qual va ser un dels alumnes més joves acceptats i on durant quatre anys consecutius va ser premiat com a alumne més excel·lent, cosa que li va permetre beneficiar-se d’una beca completa durant els estudis. A l’octubre del 2011 va entrar a formar part del programa de postgrau de l’Acadèmia Kronberg (Alemanya), on va estudiar amb Frans Helmerson, gràcies al suport del Sodalitas Stipendium. També ha cursat estudis amb músics tan reconeguts com David Geringas, Philippe Muller, Gary Hoffman, Arto Noras o Ivan Monighetti.

Soleá Morente, Premi FPdGi Arts i Lletres 2018 ex aequo

«El meu pare em va ensenyar que sense risc no hi ha creativitat»

Els membres del jurat valoren Soleá Morente com una artista completament genuïna i amb capacitat per liderar projectes musicals en un món sovint difícil per a les dones.

La cantant i actriu Soleá Morente va estudiar filologia hispànica a la Universitat de Granada. Propietària d’una magnífica combinació d’estils, dominada per les seves arrels, en acabar els estudis universitaris va començar la seva carrera artística col·laborant amb el seu pare, el cantaor Enrique Morente. Des d’aleshores, el seu respecte reverencial pel flamenc i la seva inquietud per continuar la tasca del seu pare, com a traductora de la tradició, l’han convertit en una de les figures amb més valentia i personalitat de l’escena musical, en la qual ha trobat un espai propi sense allunyar-se dels seus orígens.

Arancha Martínez, Premi FPdGi Social 2018

«Al primer món vivim d’esquena a la realitat, dins d’una ficció privilegiada»

El jurat destaca el projecte It Will Be com un model de gestió molt innovador, basat en una tecnologia punta, sostenible i amb un gran impacte per millorar l’eficàcia de l’acció de la cooperació internacional. De la seva fundadora, en valora que és una persona inspiradora que ha optat per impregnar de compromís social la seva trajectòria vital i professional.

Graduada en ciències empresarials i relacions internacionals per ICADE, als vint-i-quatre anys Arancha Martínez ja tenia clar que canviar el món és possible. El 2008 va deixar la seva feina en el sector de la banca a Dublín i va viatjar a l’Índia per col·laborar com a cooperant, guiada per un propòsit clar: ser part activa del canvi. Va ser en aquest país on va descobrir la seva vocació: aprofitar els seus coneixements i experiència professional en l’àmbit del màrqueting estratègic i les finances per aplicar-los al sector social, amb la finalitat d’intentar maximitzar l’impacte social dels projectes de cooperació i acció humanitària. El 2009 va fundar It Will Be, una organització que té com a objectiu aportar eficiència i professionalitat al sector humanitari per tal de multiplicar l’ajuda i els fons fent-los arribar a moltes més persones.

José Miguel Bermúdez, Premi FPdGi Empresa 2018

«En la nostra cultura hem d’aprendre a interioritzar els errors com una part de l’èxit, no com una part del fracàs»

El jurat reconeix la trajectòria empresarial i d’investigació de José Miguel Bermúdez liderant projectes industrials de gran impacte social vinculats amb sectors altament competitius i amb fortes barreres d’entrada, així com les capacitats d’exemplaritat, diferenciació, impacte en la societat i excel·lència en la seva gestió empresarial.

José Miguel Bermúdez és enginyer aeronàutic, especialitzat en vehicles espacials, per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El 2014, després de veure amb el seu pare un reportatge a la televisió sobre l’efecte de la contaminació mediambiental del trànsit marítim, va decidir fundar bound4blue, amb l’objectiu de revolucionar el transport marítim utilitzant la força del vent com a propulsió complementària a través d’un innovador sistema de vela rígida. La tecnologia desenvolupada permet que les veles rígides generin una part de l’empenta necessària, la qual cosa redueix el consum de combustible i les emissions de sofre.

Article 1, Premi FPdGi Entitat Internacional 2018
El jurat emfatitza la seva lluita a favor de l’ocupabilitat dels joves, amb independència del seu origen social, econòmic o cultural, el seu impacte en un elevat nombre de joves en risc d’exclusió, el fet de ser un referent de creixement gràcies a la fusió de dues entitats diferents, la seva tasca en la integració d’educació i ocupació, i la seva capacitat d’implicar activament els diversos actors de la societat: empreses, professionals, voluntaris, institucions públiques i privades i centres educatius.

Amb seu a París, Article 1 neix de la fusió de dues associacions que lluiten contra la desigualtat d’oportunitats, Frateli i Passeport Avenir, fundades el 2004 i el 2005, respectivament, sobre la base d’una mateixa observació: les desigualtats socials i la discriminació s’acarnissen amb els joves amb menys ingressos. Guiades pels valors comuns de la justícia, la igualtat, la fraternitat i la llibertat, aquestes dues associacions han desenvolupat, al llarg del temps, programes que busquen crear vincles i organitzar reunions entre aquests joves i voluntaris/mentors del món professional desitjosos de compartir el seu coneixement i compromís amb ells.

Més informació sobre l’entitat

Els nostres ponents:

Pau Gasol
Pau Gasol és jugador professional de bàsquet, i actualment pertany a la plantilla dels San Antonio Spurs i a la Selecció Espanyola. El 2001 es va convertir en el segon espanyol a jugar a l’NBA i en el primer jugador estranger a ser nomenat Rookie de l’Any. El 2006 va ser el primer espanyol a disputar un All-Star Game. Gasol va ser seleccionat en la tercera posició del Draft de l’NBA del 2001 per Atlanta Hawks, però els seus drets van ser traspassats a Memphis Grizzlies, equip en el qual va jugar sis temporades i mitja. Més enllà de la seva activitat professional, Gasol sempre ha demostrat interès per tenir un impacte fora de la pista, especialment en el camp de la salut i la infància. Per això, des de l’any 2003 és ambaixador d’UNICEF Comitè Espanyol, amb la voluntat de donar visibilitat a la precària situació de molts infants a tot el món. El 2013, a més, Pau i el seu germà Marc van crear la Gasol Foundation, l’objectiu de la qual és reduir l’obesitat infantil mitjançant el foment de quatre pilars clau: l’alimentació saludable, l’activitat física, el descans i el benestar emocional. Recentment, en Pau ha evidenciat el seu interès en l'àmbit de l'emprenedoria, desenvolupant projectes centrats en l'apoderament de la gent jove. És el cas de Dream Big Challenge, l'objectiu del qual és el foment de l'esperit emprenedor entre la gent jove.

Teresa Perales
Teresa Perales Fernández (Saragossa, 1975) és l’atleta espanyola amb més medalles de la història —26 en total— en jocs paralímpics. Després de perdre la mobilitat de les cames als dinou anys, es va llançar a l’aigua per fer història. Especialista en desenvolupament i creixement personal, ha demostrat que voler és poder i que l’èxit és una qüestió d’actitud. Filla predilecta de Saragossa, ha rebut la Medalla d’Or al Mèrit en el Treball (2017), ha estat finalista del Premi Príncep d’Astúries de l’Esport (2013) i és doctora honoris causa per la Universitat Miguel Hernández d’Elx (2017), entre altres reconeixements. És autora de La fuerza de un sueño (Editorial Conecta, 2014), obra en la qual ensenya, a través de la seva experiència vital, l’enorme força transformadora que amaga la frase «voler és poder».

Valentí Fuster
Valentí Fuster, doctor en medicina per la Universitat de Barcelona, ha exercit com a professor de medicina i cap de Cardiologia a la Mayo Clinic, a la Universitat de Harvard i, actualment, al Mount Sinai Medical Center de Nova York. És Premi Príncep d’Astúries i l’únic cardiòleg que ha rebut els màxims guardons de les quatre principals organitzacions internacionals de cardiologia. És, a més, director general del Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars d’Espanya, president del Consell Assessor de Sanitat del Ministeri de Sanitat espanyol i director del comitè Global Health and the Future Role of the United States així com president de les societats de cardiologia més prestigioses del món, inclosa la World Heart Federation. Ha publicat més de mil articles científics i és un dels autors més citats a escala mundial. Gran divulgador, ha escrit diversos llibres per al públic general.

Amber Case
Especialitzada en la interacció entre humans i ordinadors, i en com la nostra relació amb la informació està canviant la forma en què les cultures pensen, actuen i comprenen els seus mons, Amber Case és membre del Centre Berkman Klein per a Internet i Societat de la Universitat de Harvard i investigadora visitant al Centre de Mitjans Civils del MIT. El 2008 va fundar CyborgCamp —una «anticonferència» en la qual es discuteix sobre el futur dels humans i els ordinadors—, i també ha estat cofundadora i CEO de Geoloqi, una companyia de software basada en la ubicació que va ser adquirida per Esri el 2012. Autora del llibre Calm Technology: Design for the Next Generation of Devices, Case és una de les exploradores emergents de National Geographic, ha estat inclosa en el rànquing dels 30 menors de 30 anys de la revista Inc. i figura entre les dones més influents en la tecnologia de Fast Company. El 2012 va parlar sobre el futur de la interfície per al discurs principal de SXSW 2012, i la seva xerrada TED «Tots som cíborgs ara» ha estat vista per més d’un milió de persones.

Amplia informació aquí

Coneix la resta de ponents AQUÍ

La Fundació Princesa de Girona
La FPdGi és una fundació privada, constituïda per la societat civil a Girona el 2009 i impulsada per 88 patrons de primer nivell, la presidència d’honor de la qual exerceix Sa Majestat el Rei Felip VI en nom de la seva filla la Princesa Elionor. Aspira a ser un referent a escala estatal en el suport als joves en el seu desenvolupament professional i personal, a través dels tres àmbits en els quals exerceix la seva influència: en primer lloc, els Premis FPdGi, que tenen com a principal focus d’interès la detecció de joves amb talent que puguin convertir-se en referents contemporanis d’altres joves; en segon lloc, el programa «Rescatadors de talent», que se centra a promoure l’ocupabilitat dels joves d’entre vint i trenta anys fomentant la mobilitat laboral entre comunitats autònomes.

El tercer àmbit d’acció de la Fundació és el programa «Educar el talent emprenedor», que s’adreça als docents i l’objectiu del qual és conscienciar, fomentar i orientar l’educació emprenedora com un aspecte clau per al futur dels joves, ajudant a configurar escoles emprenedores en què l’emprenedoria sigui un pilar de l’educació. A la tardor se celebrarà per primera vegada la cerimònia d’aquest programa.

El 2018, la FPdGi destinarà 2,8 milions d’euros a programesen benefici dels joves.

Servei de Premsa i Comunicació
press@fpdgi.org