El director d'escena sevillà Rafael Rodríguez Villalobos, Premi Fundació Princesa de Girona Arts i Lletres 2019

20/02/2019

Mostra-les totes

• Rafael Rodríguez, present a l'acte, ha agraït el reconeixement de la Fundació perquè, ha assegurat, "posa en valor el poder dels joves" i l'ha dedicat a tots els artistes que fan possible i materialitzen les seves idees

• Els Premis es lliuraran a Barcelona al mes de novembre, en el marc d'un gran esdeveniment en el qual participaran els premiats d'aquests 10 anys i que tindrà als joves com a protagonistes

• Més de 200 estudiants andalusos han desenvolupat projectes innovadors entorn de l'art i el reciclatge al taller previ organitzat en Aquari

SALA DE PREMSA I FOTOGRAFIES

Sevilla, 20 de febrer de 2019.- El director d'escena sevillà Rafael Rodríguez Villalobos ha estat reconegut amb el Premi Fundació Princesa de Girona (FPdGi) Arts i Lletres 2019. El nom del premiat s'ha anunciat avui en un acte celebrat davant gairebé 300 persones en el nou auditori Global Omnium a  l'Aquari de Sevilla, el primer que acollia aquest escenari. El jurat ha destacat del premiat "la seva capacitat per crear universos d'un profund atractiu plàstic i la seva visió de l'òpera com una eina de construcció social i individual, partint de lectures contemporànies des de l'ambició d'un diàleg amb el públic".

Rafael Rodríguez Villalobos (Sevilla, 1987), present a l'acte, ha agraït el reconeixement a la Fundació Princesa de Girona perquè posa en valor "el poder dels joves" i ha volgut dedicar el premi a tots els intèrprets, artistes i col·laboradors que materialitzen sobre els escenaris seves idees. "Un director d'escena és un product manager que coordina el talent de moltes persona", ha explicat.

Així mateix, ha destacat l'honor que suposa unir-se a la llista de premiats de la Fundació, en la qual figuren altres noms andalusos, com Auxiliadora Toledano, soprano i Premi FPdGi 2013, la cantaora Soleá Morente, premiada el 2018, i la poeta Elena Medel, premiada el 2016. Les tres han participat també aquest matí en els actes desenvolupats per la Fundació al costat d'altres premiats, com el director d'orquestra Andrés Salado, el pintor Hugo Fontela, l'enginyer José Miguel Bermúdez, o l'investigador Damià Tormo.

El jurat, reunit aquest matí a l'Aquari de Sevilla per a la deliberació, ha estat integrat pel productor teatral Jesús Cimarro, el director artístic del Teatre del Liceu de Barcelona Víctor García de Gomar, el productor de cinema Luís Manso, la periodista Montserrat Domínguez, que ha exercit de presidenta, i la poeta Elena Medel, com a secretària del mateix.

L'acte, organitzat per la FPdGi i presentat pel creador en sèrie Xavier Verdaguer i el periodista i humorista Juan Carlos Ortega, ha comptat amb la presència de diversos representants institucionals i agents culturals i socials d'Andalusia. El president de la Fundació, Francisco Belil, en el seu discurs de cloenda ha destacat el treball de la FPdGi "per i amb els joves", entre ells els andalusos, perquè "tenen el talent necessari per ser competitius, innovadors i creatius, però necessiten oportunitats per posar aquest talent en valor, per desenvolupar-lo i explotar-lo".

Biografia del premiat
Rafael Rodríguez Villalobos, director d'escena nascut a Sevilla, va obtenir el títol superior d'Art Dramàtic a la Real Escuela Superior de Arte Dramático de Madrid i va realitzar estudis de postgrau sobre música com a art interdisciplinària a la Universitat de Barcelona i l'ESMUC.

Els seus treballs a Itàlia, Alemanya, Hongria i el Regne Unit han estat avalats amb múltiples premis com el Premi Europeu de Direcció atorgat per Opera Europa i finalista de l'Independent Opera Londres 2014.

Durant la temporada 15-16 ha estat artista en residència a la Reial Acadèmia d'Espanya a Roma. Ha col·laborat amb artistes com Salvatore Sciarrino, David Arkham i el Quartet Quiroga. Entre els projectes més recents podem destacar un muntatge al Teatre Villamarta, de Jerez, amb "Orfeo y Euridice" de Gluck i el "Acis y Galatea" de Händel a una preciosa producció al Festival Castell de Peralada de 2018. També el passat novembre va estrenar a la Maestranza de Sevilla les òperes 'El dictador', d'Ernst Krenek, i 'l'emperador de l'Atlàntida', de Viktor Ullmann.

El col·legi Itálica, guanya el Repte emprenedor "ReciclArte"
Abans de la proclamació del premi, l'Aquari de Sevilla ha acollit el Repte d'innovació disruptiva que, un any més, ha dirigit Xavier Verdaguer i el seu equip de Imagine Creativity Center. Més de 200 estudiants andalusos d'entre 16 a 24 anys han participat en aquesta activitat creativa i emprenedora que els proposava enllaçar l'art amb la sostenibilitat amb la premissa: «ReciclArt: crear un món nou reciclant el vell». Alumnes de 1r de Batxillerat del col·legi Itálica han estat els guanyadors del repte amb una proposta de 'Ecopark', un parc especial per a gossos abandonats i mascotes realitzat amb materials cent per cent reciclats.

Altres activitats de la FPdGi a Granada i Cadis
Coincidint amb els actes que la FPdGi ha organitzat avui al voltant de la proclamació del premiat en la categoria d'Arts i Lletres a Sevilla, ahir la Universitat de Cadis va acollir una presentació del programa d'orientació professional de la FPdGi: «Rescatadors de talent», un plataforma que promou i facilita l'ocupabilitat a partir d'ajuts a la mobilitat, serveis de mentoring, formació i borsa de treball, entre altres accions, i que compta ja amb prop de 4.000 joves inscrits. La presentació va comptar amb la presència d'executius d'empreses, joves i mentors que formen part del programa.  Per la seva banda, el programa de formació per a docents «Educar el talent emprenedor» va realitzar també ahir una jornada d'educació innovadora orientada a la incorporació a les aules d'estratègies de pedagogia creativa i visual thinking, que permeten als docents disposar d'eines pràctiques i àgils. La jornada es va dur a terme a Granada i en col·laboració amb Caja de Granada.

Quatre capitals de talent jove
Sevilla s'ha sumat un any més a les seus escollides per a les proclamacions dels premis. El recinte firal Infecar de Gran Canària va acollir el 6 de febrer la proclamació del premi Empresa; el Complex Cultural San Francisco de Càceres acollirà el 6 de març el Premi en la seva cagegoría Social i el CIMUS (Centre Singular d'Investigació en Medicina Molecular i Malalties Cròniques) de Santiago de Compostel·la (27 de març) el de Recerca Científica Científica.

En aquest 2019, l'entitat celebra el seu 10è aniversari, i ho farà amb un conjunt extraordinari d'activitats que tenen el seu inici en aquesta gira i que es prolongaran fins al novembre, quan se celebrarà un gran esdeveniment a Barcelona, on els joves seran els veritables protagonistes.

Premis FPdGi
La iniciativa pretén augmentar la visibilitat dels joves del país i la seva presència social, premiant anualment la trajectòria de quatre referents en els àmbits empresarial, científic, cultural i social, que hagin destacat per la seva actitud emprenedora i innovadora, així com per la seva capacitat transformadora. La FPdGi vol mostrar, així, un cop més, el seu compromís amb la construcció, a tot Espanya, d'una comunitat en la qual el talent i la formació garanteixin oportunitats de futur per als joves. Els Premis Fundació Princesa de Girona estan dotats amb 20.000 euros, el doble que en edicions anteriors.

Nou Premi Internacional
Coincidint amb el seu 10è aniversari, la FPdGi ha creat un nou reconeixement de caràcter internacional que premia la trajectòria de joves de qualsevol país del món en qualsevol de les quatre categories esmentades. A finals de novembre es va tancar la inscripció de candidats, i la proclamació del guanyador es farà a Girona després de la reunió d'un jurat de prestigi, com a tancament de la gira.

10è aniversari de la FPdGi
Quan acabi la gira de proclamacions que desvetllarà els guardonats de l'edició d'enguany dels Premis FPdGi, més de 40 premiats formaran part ja de la pedrera de referents que la Fundació ha posat en valor. Joves que fan coses extraordinàries en diferents àmbits però que tenen com a denominador comú una trajectòria transformadora i una tasca que contribueix a la millora del món en què vivim. Per a aquest 10è aniversari, la Fundació està preparant una agenda d'activitats especial que acompanyarà per tota la geografia espanyola el desenvolupament dels seus programes en suport als joves i en la qual donarà protagonisme als premiats que la representen a tot el món des 2009.

Però el moment culminant d'aquesta efemèride seran els actes programats per al novembre a Barcelona, que, presidits per SS. MM. els Reis, inclouran, entre altres activitats, la cerimònia de lliurament dels Premis FPdGi 2019.

La FPdGi és una fundació privada que vol ser un referent a nivell estatal en el suport als joves en el seu desenvolupament professional i personal, posant un interès especial en la detecció de joves amb talent que serveixin de referents contemporanis a altres joves (Premis FPdGi), el llançament de programes per a la millora de l'ocupabilitat («Rescatadors de talent») i la innovació educativa en la formació de formadors («Educar el talent emprenedor»). Al 2018, la FPdGi va destinar 2,8 milions d'euros a programes en benefici dels joves.

Marc Gall: comunicació i premsa
prensamgall@fpdgi.org  / 696 827 213

Sílvia Bonet: Comunicació i xarxes socials
sbonet@fpdgi.org / 689 351 612