NP: El químic valencià Rubén Darío Costa Riquelme, Premi FPdGi Recerca Científica 2020

12/02/2020

Mostra-les totes

- S.M. la Reina ha presidit l'acte de proclamació celebrat a la Universitat Politècnica de València (UPV)

• València inicia la gira de proclamacions dels Premis FPdGi 2020, que també passarà per la Corunya, Logronyo, Toledo i Girona
  • El ministre de Ciència i Innovació, Pedro Duque; el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig; el president de les Corts Valencianes, Enric Morera; l'alcalde de València, Joan Ribó; la Delegada del Govern, Gloria Calero; el Rector de la UPV, Francisco José Mora; i el president de la FPdGi, Francisco Belil, entre les principals autoritats assistents
  • Més de 300 joves participen del taller d'innovació creativa, liderat per l'emprenedor Xavier Verdaguer, que al llarg de 3 hores ha generat idees que aportin solucions al problema del canvi climàtic

ENLLAÇ RECURSOS VÍDEO

València, 12.2.2020.- El doctor en química valencià Ruben Darío Costa Riquelme ha estat reconegut amb el Premi Fundació Princesa de Girona Recerca Científica 2020. El nom del premiat s'ha anunciat avui en un acte presidit per S.M. la Reina i celebrat davant més de 400 persones a la Universitat Politècnica de València (UPV). El jurat d'experts ha destacat del premiat “l'originalitat de les seves recerques en el camp dels LED amb components biològics amb la finalitat de reduir l'impacte mediambiental”. També ha valorat que les seves recerques “tenen usos potencials en la biomedicina i la biorobòtica”, afegint que “part d'aquests resultats han donat lloc a patents que s'han transferit al teixit productiu”.

En un missatge difós durant l'acte, i després de fer-se públic el reconeixement de la Fundació, Costa Riquelme ha transmès el seu agraïment per aquest guardó: “pertànyer a la comunitat de premiats de la Fundació és un honor», i ha volgut fer extensible el premi al seu equip.

El jurat, reunit aquest matí a la Universitat Politècnica de València, ha estat presidit per María Blasco Marhuenda, Directora Científica del Centre Nacional de Recerques Oncològiques (CNIO) i constituït per Ángel Carracedo, investigador del Centre de Recerca en Medicina Molecular i Malalties Cròniques (CIMUS) i director de la Fundació Galega de Medicina Xenómica; Avelino Corma, professor de recerca i investigador de l'Institut de Tecnologia Química; Adela Cortina, Catedràtica d'Ètica i Filosofia Política de la Universitat de València; Rosa Menéndez, Presidenta de l'Agència Estatal del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC); Daniel Ramón Vidal, biòleg; Guadalupe Sabio, investigadora i Premi Princesa de Girona Recerca Científica 2012 –i que ha exercit com a secretària del jurat-; Rolf Tarrach, físic i Rector Emèrit de la Universitat de Luxemburg i Lluís Torner, físic i director fundador del ICFO.

L'acte, organitzat per la FPdGi amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de València, ha comptat amb la participació de l'emprenedor en sèrie Xavier Verdaguer, del periodista i humorista Juan Carlos Ortega i de premiats de la Fundació d'anys anteriors, que han dinamitzat la proclamació del premiat i la presentació de la Fundació davant la societat civil, científica i universitària de València.

El president de la Fundació, Francisco Belil, en el seu discurs de clausura, ha destacat que “els premiats de la FPdGi representen els valors que esperem que persegueixi la resta de la joventut”. Per part seva, la directora general de la Fundació, Mònica Margarit, ha recordat que l'objectiu de la Fundació és “fer visible el talent dels joves i impulsar programes que millorin les seves competències en benefici de la societat, tasca per a la qual és imprescindible la complicitat de les universitats, com la Politècnica de València”. La FPdGi ha celebrat la tardor passada els seus primers 10 anys de vida: “ara comptem ja amb més de 50 premiats que ens ajuden i ens fan més forts en el nostre objectiu”.

Biografia del premiat
Rubén Darío Costa Riquelme (València) - És doctor en química per la Universitat de València i ha realitzat estada de recerca en la Universitat Erlangen-Nuremberg (FAU) d'Alemanya. Des de 2017, treballa en l'institut IMDEA Materials de Madrid on, com a professor investigador, lidera el laboratori de materials i dispositius optoelectrònics híbrids. Les seves recerques s'han centrat en la nova generació de bio-LED, un projecte que té l'objectiu d'eliminar la necessitat de l'ús de les denominades Terres Estranyes, elements químics molt escassos en l'escorça terrestre que són tòxics, contaminants i no renovables. Entre altres reconeixements i guardons, ha rebut el premi MIT Technology Review 2017 com a Innovador Europeu menor de 35 anys, el “Joves Investigadors” 2016 de la Reial Societat Espanyola de Química o el Silver Medal European Young Award també el 2016.

El Dr. Costa va participar recentment en la Reunió Anual dels Nous Campions del Fòrum Econòmic Mundial que es va celebrar a la ciutat xinesa de Tianjin, i en la qual van ser seleccionats 36 investigadors menors de 40 any procedents de més de 20 països.

Activitat pels joves
Abans de l'acte de proclamació, la Universitat Politècnica de València ha acollit, de 9 a 12 hores, el Repte d'innovació disruptiva que, un any més, ha liderat Xavier Verdaguer i el seu equip del Imagine Creativity Center. Més de 300 estudiants valencians, procedents de dotze centres de la regió i d'entre 16 a 24 anys, han participat en aquesta activitat creativa i emprenedora que els proposava plantejar idees per a frenar el canvi climàtic. Els joves, organitzats per equips han competit empàticament proposant fórmules, projectes, empreses, campanyes de sensibilització, etc.

La idea guanyadora ha estat “Witrash”, creada per un equip de l'IES Fray Ignacio Barranchina (Alacant), que ha proposat vincular la velocitat del wifi al reciclatge a les llars. La seva idea de negoci passa per instal·lar un sensor en els contenidors que detecti i premiï si estem fent bé el reciclatge. Com més reciclem i menys residus generem, més velocitat wifi tindrem.

Capitals de talent jove

Després de passar per València, la Gira de proclamacions dels Premis Fundació Princesa de Girona arribarà el 28 de febrer a la Corunya, on s'anunciarà el guanyador de la categoria Social, Logronyo (12 de març – Arts i Lletres) i Toledo (26 de març, Empresa).

Premis FPdGi

La iniciativa pretén augmentar la visibilitat dels joves del país i la seva presència social,premiant anualment la trajectòria de quatre referents en els àmbits empresarial, científic, cultural i socialque hagin destacat per la seva actitud emprenedora i innovadora, així com per la seva capacitat transformadora. La FPdGi vol mostrar, així, una vegada més, el seu compromís amb la construcció, a tot Espanya, d'una comunitat en la qual el talent i la formació garanteixin oportunitats de futur per als joves. Els Premis Fundació Princesa de Girona estan dotats amb 20.000 euros.

Premi Internacional

Coincidint amb el seu 10è aniversari, la FPdGi va posar en marxa un nou reconeixement de caràcter internacional que premia la trajectòria de joves de qualsevol país del món en qualsevol de les quatre categories esmentades. La proclamació del guanyador de la segona edició per a aquesta categoria es farà a Girona després de la reunió d'un jurat de prestigi, com a tancament de la gira.

La FPdGi és una fundació privada que compta amb el suport de prop de 90 empreses i organitzacions, i que aspira a ser un referent a nivell estatal en el suport als joves en el seu desenvolupament professional i personal, posant un interès especial en la detecció de joves amb talent que serveixin de referents contemporanis (Premis FPdGi), així com amb programes per a la millora de l'ocupabilitat («Rescatadors de talent») i la transformació educativa dels joves docents.

Més informació:

https://es.fpdgi.org · https://premios.fpdgi.org

Contacte premsa:

FPdGi – Dep. Comunicació
Marc Gall – mgall@fpdgi.org – M. 696 82 72 13
Sílvia Bonet – sbonet@fpdgi.org - M. 689 351 612

CoolMedia (Agència de premsa)
Mònica Moyano - monicamoyano@coolmedialab.es – M. 661 47 22 78
Mima Garriga - mimagarriga@coolmedialab.es – M. 686 98 41 66