• LA FUNDACIÓ PRINCESA DE GIRONA SELECCIONA ESTUDIANTS D’EDUCACIÓ PER VIURE UNA EXPERIÈNCIA D’APRENENTATGE INNOVADORA QUE INCLOU PRÀCTIQUES EN ESCOLES RURALS D’ARAGÓ, EXTREMADURA I GALÍCIA

Generació docents

02/03/2021

Mostra-les totes
  • S’obre la segona convocatòria del programa «Generació docents» que ofereix 30 úniques places. Els aspirants tenen fins al 31 de març per presentar la seva candidatura.
  • Els estudiants de la primera generació ja estan realitzan les seves pràctiques curriculars en els centres rurals.

ENLLAÇ AL DOSSIER DE PREMSA

Girona, 02.03.2021.- La Fundació Princesa de Girona busca 30 estudiants d'Educació Infantil o Primària per formar part de la segona edició de «Generació docents». Es tracta d'un programa de desenvolupament professional per a futurs docents que ofereix formació, suport per al desenvolupament del treball de final de grau, acompanyament tutorial i l'oportunitat de viure unes pràctiques singulars en escoles rurals de referència d'Aragó, Extremadura i Galícia.

La Fundació busca candidats que tinguin com a màxim 25 anys en el moment de realitzar la inscripció i que estiguin cursant crèdits del tercer o quart curs del seu grau. La convocatòria estarà oberta fins al 31 de març de 2021. En aquest moment començarà un innovador procés de selecció que inclou tallers dinàmics d'avaluació i que «en si mateix representa una experiència d'aprenentatge col·lectiu». Al juny, es donarà a conèixer el nom dels 30 estudiants triats per participar en la segona edició de «Generació docents».

Amb aquest programa, la Fundació Princesa de Girona pretén impulsar a una nova generació de docents transformadors, amb capacitat per innovar i generar solucions als grans reptes educatius. L'entorn pedagògic i social que ofereix el model de l'escola rural, organitzat a partir del sistema d'aules multigrau, proporciona als docents l’oportunitat de treballar amb metodologies educatives innovadores.

Què ofereix el programa?

• Una estada de quatre mesos en una escola rural de referència, on aprendre de manera activa, significativa i transversal en un entorn on la baixa ràtio afavoreix l’experimentació i la pedagogia activa.
  • Una ajuda econòmica de fins a 3.000 euros per sufragar les despeses de desplaçament i allotjament en una comunitat autónoma diferent de la de residència.
  • La participació en jornades experiencials i formatives online prèvies al pràcticum, que permeten als candidats sumar-se a una comunitat activa d’aprenentatge amb altres joves seleccionats.
  • Suport per al desenvolupament del treball de fi de grau a través del programa.
  • Acompanyament tutorial de la universitat al costat de dos docents especialitzats durant les pràctiques.
  • Conèixer la realitat socioeducativa d’un altre territori.

Els beneficis de l’escola rural

L’experiència en un entorn rural, amb baixa ràtio d’alumnes i en un espai natural, ofereix l’oportunitat de conèixer:

• docents amb una profunda vocació, altament motivats i amb gran capacitat de gestionar situacions complexes davant el canvi social.
  • El valor pedagògic de l’aula multigrau i l’heterogenïtat del grup, que faciliten la igualtat d’oportunitats, la cooperació, l’autoconeixement o la inclusió.
  • Una personalització eficaç de l’aprenentatge, treballant de la mà de les famílies per potenciar el millor de cada alumne.
  • Un clima familiar a l’aula que afavoreix la convivència i el desenvolupament de la intel·ligència emocional, a més de crear comunitat i generar impacte social.
  • Espais d’aprenentatge que van més enllà de l’aula i generen oportunitats a l’alumnat i al professorat per millorar les seves competències.

La primera generació

Després de participar en una formació virtual de més de 50 hores i que ha inclòs tallers d'oratòria, ràdio, Design Thinking, desenvolupament personal o competència emprenedora, la primera generació del programa ja ha començat les seves pràctiques en escoles rurals d'Aragó, Extremadura i Galícia. A continuació detallem els centres que participen en el programa:

Aragó: CEIP Ramon y Cajal (Alpartir); CRA A Redolada (Peralta de Alcofea); CRA Alifara (La Fresneda); CRA El Enebro (Sabiñan); CRA Martín del Río (Martín del Río); CRA Monegros Norte (Lanaja); CRA Montesnegros (Peñalba) y CRA Pablo Antonio Crespo (Aliaga).

Extremadura: CRA El Olivar (Torrecilla de los Ángeles); CRA Entrecanales (Holguera); CRA Esparragosa de la Serna; CRA Garbayuela; CRA Gloria Fuertes (Fuente del Arco); CRA La Espiga (Zurbarán); CRA Sierra de San Pedro (Salorino); CRA Vera Tietar (Tejeda de Tiétar).

Galícia: CRA Amencer (Ribadavia); CRA Coristanco (Coristanco); CRA de Valga (Valga); CRA Monterrei (Monterrei); CRA Nosa Señora Do Faro, CRA Rianxo; CRA Vilaboa.

«Generació docents» és molt més que formació i pràctiques en escoles rurals. També ofereix als inscrits l’oportunitat de formar part d’una comunitat activa d’aprenentatge on els joves expliquen la seva experiència en el programa, llancen reflexions sobre el futur de l’educació o comparteixen recursos educatius per aplicar a l’aula.